Veelgestelde vragen

Antwoorden op veelgestelde vragen 

In onderstaande categorieën vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op via info@maastrichtsport.nl of 043 350 4500.

Algemeen

Nee, wij zijn gefaseerd opengegaan met de activiteiten die binnen de richtlijnen van het RIVM en het protocol ‘Verantwoord Zwemmen’ veilig en verantwoord uitgevoerd kunnen worden. Sommige activiteiten, zoals het recreatief zwemmen en banenzwemmen, zijn dan ook anders georganiseerd dan gewoonlijk. Daarnaast voeren wij in de zomervakantie een aangepast rooster. Meer informatie vind je op onze website bij de zwemactiviteit van jouw keuze.

Nee, er geldt op dit moment een aangepast zomerrooster en we werken met vaste tijdslots voor onze zwemactiviteiten. Het is daarbij verplicht om vooraf te reserveren voor de zwemactiviteit, door een ticket te kopen in de e-ticketshop. Helaas is het onmogelijk om het zwembad regulier te openen en tegelijkertijd te voldoen aan de veiligheids- en hygiënemaatregelen, zoals gesteld door het RIVM en het protocol ‘Verantwoord Zwemmen’.

Gedurende de corona-pandemie gelden aangepaste huisregels en hygiënemaatregelen. Er wordt strikt gehandhaafd op de naleving hiervan. Wanneer de huisregels niet in acht genomen worden, zijn wij genoodzaakt zwemmers te verzoeken het pand te verlaten. Bekijk onze huisregels hier.

Uiteraard zijn desinfectie en hygiëne van het grootste belang. Wij hebben onze protocollen en huisregels hier zo goed mogelijk op ingericht en handhaven strikt op het naleven hiervan. Op verschillende plekken in de accommodatie hebben wij desinfectiepunten ingericht. De verplichte bovengrens van chloorgebruik is verhoogd, zodat het virus in het water gedood wordt. Hoewel buitenlands onderzoek niet aantoont dat er een groter risico op besmetting is in het zwembad, is er helaas is er nog niet voldoende bekend over het virus om dit volledig uit te sluiten.

  • Ga naar de e-ticketshop.
  • Reserveer een of meerdere activiteiten en reken af met IDEAL.
  • Je ontvangt je e-ticket met QR-code in je mailbox.
  • Print je e-ticket of scan je ticket direct vanaf je telefoon.
  • Arriveer 10 minuten voor aanvang van de activiteit en scan je ticket bij de toegangspoortjes.

Kijk hier voor meer informatie over E-tickets of download de handleiding

Om een ticket te reserveren op onze webshop dien je de betaling te voldoen via iDEAL. Beschik je niet over iDEAL dan kun je je tickets (uitsluitend met pin betaling) kopen bij de informatiebalie van het Geusseltbad. 

LET OP: Als je een ticket koopt op het moment dat je komt zwemmen, loop je het risico dat de activiteit al is volgeboekt. Op de webshop kun je bekijken hoeveel tickets er nog beschikbaar zijn. Wil je zeker zijn van een plaats? Dan raden we je aan om je ticket eerder aan te schaffen bij onze informatiebalie.

Ja, via de e-ticketshop kun je zelf tickets voor vrijzwemmen, banenzwemmen en groepslessen verplaatsen naar een andere datum of beschikbaar tijdsblok. Tickets voor banenzwemmen en groepslessen kun je tot 10 minuten voor aanvang van de activiteit kosteloos verplaatsen. Recreatieve tickets kunnen ook gedurende het tijdsblok verplaatst worden tot 15 minuten voor het einde van het tijdsblok.

Bekijk in de handleiding hoe je dit doet

Om gedurende de corona-pandemie deel te nemen aan de zwemactiviteiten in het Geusseltbad, is vooraf reserveren middels het kopen van een e-ticket verplicht.

  • Reeds gekochte losse kaartjes voor recreatief- en banenzwemmen kunnen om technische redenen tijdelijk niet gebruikt worden. Neem contact op met info@maastrichtsport.nl, dan bekijken wij graag wat de mogelijkheden zijn.
  • Eerder gekochte e-tickets voor groeps- en zwemlessen kunnen weer worden gebruikt voor een nieuwe reservering. Je kunt jouw e-ticket zelf verplaatsen naar een nieuwe datum via jouw account in de e-ticketshop. Bekijk de handleiding verplaatsen groepsles.

Nee, nu vrijwel alle zwemactiviteiten weer opgestart zijn, verloopt de geldigheid weer als voorheen. Als je vanwege gezondheidsrisico’s nog niet wil komen zwemmen, kunnen wij badenkaarten blokkeren tot september 2020. In september 2020 wordt de kaart weer geactiveerd en verlengd met de duur dat de kaart geblokkeerd is geweest.

Ja, de kleedhokjes en kluisjes zijn weer in gebruik en worden regelmatig schoongemaakt. Houd er rekening mee dat je de accommodatie 10 minuten voor de zwemactiviteit kunt betreden en dat we je verzoeken om het Geusseltbad binnen 15 minuten na de activiteit te verlaten.

Ja, de toiletten zijn bij alle zwembaden in gebruik en worden regelmatig schoongemaakt. Alleen het toilet in de beautyruimte blijft gesloten, omwille van het kunnen handhaven van de afstand in deze drukke doorgang.

Ja, de kluisjes zijn in gebruik en worden regelmatig schoongemaakt. Bij de informatiebalie zijn herbruikbare kluismuntjes verkrijgbaar, om gebruik van kleingeld te beperken.

Ja, de douches zijn weer in gebruik. Het is alleen toegestaan om even kort af te spoelen. Uitgebreid wassen met shampoo etc. is niet toegestaan. De douches worden regelmatig schoongemaakt. Omwille van de hygiëne is douchen vóór het betreden van de baden verplicht. Vanwege de ligging in een drukke doorgang, kunnen de föhns helaas niet gebruikt worden.

Nee, je kunt alleen gebruik maken van de door jou gereserveerde zwemactiviteit in het betreffende tijdsslot.

Nee, de tribunes zijn gesloten. Uitsluitend voor ouders/begeleiders die kinderen begeleiden naar zwemles, is de tribune tijdens de zwemles toegankelijk vanuit de kleedkamers (max. één begeleider/ouder per huishouden).

Ja, wij houden het protocol van het Rode Kruis aan voor onze hulpverlening en kunnen in de meeste gevallen EHBO verlenen. Wij hebben voldoende beschermingsmiddelen in huis, zodat onze medewerkers ook hulpverlening kunnen bieden wanneer het in acht houden van 1,5 meter afstand niet mogelijk is.


Recreatief

Niet helemaal. Vanwege de richtlijnen werken wij met tijdsblokken voor recreatief zwemmen in het binnen- en buitenbad; een ochtendblok van 9.00 - 13.00 uur en een middagblok van 13.30 - 17.30 uur. Vooraf online reserveren via de e-ticketshop is verplicht. Het is toegestaan om twee blokken achter elkaar te reserveren, echter moet men de accommodatie tussen de blokken door verlaten.

Vanwege coronamaatregelen vanuit de Zwembadbranche kan er tijdelijk geen gebruik worden gemaakt van de whirlpool en het regengordijn. Andere faciliteiten in de baden kunnen gewoon gebruikt worden.

In het buitenbad gelden de algemene huisregels voor het Geusseltbad en de aanvullende huisregels tijdens de corona-pandemie. Dit betekent dat er zoals gebruikelijk een verbod geldt op alcohol, drugs, shisha’s, radio’s en breekbare voorwerpen. Ook zijn het buitenbad en de ligweide rookvrij en mag er alleen gerookt worden in de daartoe aangewezen rookzone. Verder is het vooraf reserveren van een tijdsblok verplicht. Bij het niet in acht nemen van deze huisregels, kan de toegang tot het bad ontzegd worden.

Nee, vanwege de corona-maatregelen is het niet mogelijk om een familiekaart te kopen. Voor elke persoon dien je een los ticket te kopen.


Banenzwemmen

Het banenzwemmen vindt plaats in vaste tijdsslots van 60 minuten. Tijdens het banenzwemmen hoeven de zwemmers geen 1,5 meter afstand meer te bewaren. Na het eindsignaal van de toezichthouder - 10 minuten voor het einde - dient men de training af te ronden en het water te verlaten. Buiten het water dienen zwemmers 1,5 meter afstand in acht te houden.

Bekijk de aanvullende huisregels voor banenzwemmen hier.

Ja, het is mogelijk om de activiteiten met je badenkaart te reserveren. In deze handleiding lichten we toe hoe je je als gebruiker van een 25 of 50 badenkaart kunt inschrijven voor het banenzwemmen. In de e-ticketshop kun je bekijken hoeveel baden er nog op jouw kaart staan en hoe je deze zelf online kunt opwaarderen. Het opwaarderen van je badenkaart kan alleen als het echt niet anders kan aan de informatiebalie.

Let op: ook met een meerbadenkaart dien je altijd te reserveren voor banenzwemmen!

Bij banenzwemmen geldt dat zwemmers hun eigen zwemmaterialen moeten meenemen. De zwemmaterialen van het Geusseltbad worden omwille van de hygiëne tijdelijk niet beschikbaar gesteld.


Groepslessen

De meeste sportieve groepslessen zijn weer gestart, met uitzondering van AquaVaria en AquaBootcamp. Binnen de opzet van deze lessen kunnen de richtlijnen en maatregelen niet voldoende in acht genomen worden.

Ja, eerder gekochte e-tickets voor groepslessen kunnen gebruikt worden voor een nieuwe reservering. Je kunt jouw e-ticket zelf verplaatsen naar een nieuwe datum via jouw account in de e-ticketshop.

Bekijk de handleiding.

Ja, wel zullen we het materiaalgebruik wegens hygiëne tot een minimum beperken. Alle materialen die wij gebruiken, worden voor en na de les gedesinfecteerd.


Zwemlessen

Naast de algemene corona-huisregels, gelden er aanvullende huisregels per zwemactiviteit. De huisregels vind je hier. Ouders worden geacht om deze huisregels voor hun bezoek door te nemen en zich eraan te houden tijdens het zwembadbezoek. Wij zouden het heel fijn vinden als de relevante huisregels vooraf ook doorgesproken worden met de zwemleskinderen.

Ja, jullie kunnen weer gebruik maken van jullie leskaart voor toegang bij de poortjes. Deze is automatisch verlengd en wordt vanaf het eerste gebruik weer afgeschreven.

Leskaarten kunnen verlengd worden in de e-ticketshop. Alleen als het echt niet anders kan, kunnen leskaarten ook verlengd worden bij de informatiebalie, maar dan wel uitsluitend met pin.

Bekijk de handleiding leskaarten (4 wk) verlengen

Ja, het is mogelijk om je kind te helpen met omkleden. Dit kan in de grote kleedlokalen. Ouders dienen hierbij onderling 1,5 meter afstand te houden.

Nu volwassenen geen afstand meer hoeven te houden ten opzichte van kinderen, zullen de lesgevers weer meer lesgeven in het water en kunnen zij de kinderen als vanouds begeleiden.

Ja, zodra de kinderen omgekleed zijn, mag de ouder/begeleider meelopen naar de zwemzaal en gedurende de les toekijken vanaf de kant. De ouder/begeleider dient wel zelf te zorgen voor slippers, schoenhoesjes of blote voeten. De ouder/begeleider kan vanuit de kleedkamers ook plaatsnemen op de tribune. Ouders/begeleiders die ervoor kiezen om de accommodatie te verlaten, kunnen 5 minuten voor het einde van de zwemles de accommodatie weer betreden via de hoofdingang en de kinderen opwachten in de kleedkamer.

Onze zwemdocenten houden de ouders uiteraard nog steeds graag op de hoogte van de voortgang en ontwikkeling van hun kind. Helaas kan dat alleen even niet zoals gebruikelijk aan de zwembadrand. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact op via zwemlessen@maastricht.nl. Onze collega's beantwoorden jouw bericht zo spoedig mogelijk.

Als je de zwemlessen liever nog even uitstelt, bijvoorbeeld omdat iemand in jouw huishouden tot de risicogroep behoort, begrijpen we dat natuurlijk volkomen. Alle leskaarten blijven geldig t/m de zomervakantie.

Nee, tijdens de zomervakantie is het niet mogelijk om gratis vrij te zwemmen.


Ouder en kindzwemlessen

De lesgever geeft zoveel mogelijk les vanaf de kant en beperkt het materiaalgebruik. Alle materialen worden voor en na gebruik gedesinfecteerd. In de plaats van samen liedjes zingen, wordt er muziek afgespeeld via de muziekinstallatie.